Na tej stronie będziemy zamieszczać interesujące lekcje plastyki w klasach IV-VII.
Temat lekcji: "Moja ikona". KLASA VI
W klasie VI a pisaliśmy ikonę.
Co to jest ikona?
Ikona ( gr. eikon) - obraz sakralny powstały w kręgu kultury bizantyńskiej, wyobrażający postacie Świętych, sceny z ich życia, sceny biblijne lub liturgiczno-symboliczne, charakterystyczny dla chrześcijańskich Kościołów wschodnich, w tym prawosławnego i greckokatolickiego. Ikony malowano najczęściej na specjalnie przygotowanym drewnie cedrowym lub cyprysowym. Były to święte drzewa dla wschodniego chrześcijaństwa. Na Rusi stosowano drewno sosnowe lub lipowe. Ikony pisze się temperą, w której spoiwem jest wino, ocet lub woda zmieszane z żółtkiem jaja kurzego (tempera jajowa). Ikona nie jest zwykłym obrazem religijnym, malowanie ikon było czynnością świętą.
Zajęcia z plastyki podczas nauki zdalnej.
Temat lekcji: "Malarstwo impresjonizmu". KLASA VI
W klasach VI poznaliśmy kierunek sztuki - impresjonizm. Malowaliśmy pracę impresjonistyczną.
Kila słów o impresjoniźmie.
W 1874 roku w paryskim lokalu znanego fotografa (Ateliera Nadara) odbyła się wystawa obrazów. Wśród autorów dzieł sztuki znalazło się siedmioro artystów, m.in. Claude Monet.
Jeden z dziennikarzy, który przygotowywał katalog wystawy obrazów, spojrzał na dzieło Moneta “Widok portu w Hawrze” i stwierdził, że cała kolekcja obrazów to same widoki: “widok tu”, “widok tam”. Ostatecznie malarz Monet powiedział “Daj tytuł Wrażenie“. Od tamtej pory obraz nosi nazwę “Impresja – wschód słońca” (fotografia reprodukcji poniżej), a termin wrażenie, impresjonizm (fr. impression) utrwalił się we Francji, a potem w innych krajach, także w Polsce.
Najważniejsze założenia tego kierunku postulowały konieczność oddania danego momentu w taki sposób, w jaki został postrzeżony przez twórcę płótna. Zwolennicy tego nurtu najbardziej cenili martwą naturę, krajobrazy, pejzaże, postaci w ruchu. Największe znaczenie miał dla nich ów moment, który pragnęli oddać w sposób dokładny, szczególnie uwzględniając grę świateł i kolorystykę. Stąd obrazy impresjonistyczne często powstawały w pośpiechu (przez szybkie nakładanie plam farby), a artyści tworzyli w plenerze.
Temat lekcji: "Wielcy malarze postimpresjonizmu - Vincent Van Gogh". KLASA VI
Namaluj pracę jak Van Gogh.
Uczniowie klas szóstych poczuli się Van Gogh i wykonali interpretację plastyczną obrazów artysty.
Vincent van Gogh urodził się w 1853 r. w Zundert, zmarł w 1890 r. w Auvers-sur-Oise. Holenderski malarz. Swojej artystycznej pasji poświęcił się stosunkowo późno, wcześniej zaś parał się różnymi zawodami (był m.in. antykwariuszem i kaznodzieją). Początkowo tworzył w nurcie realizmu, jednak znany jest przede wszystkim jako malarz postimpresjonistyczny. Jego dzieła cechują: intensywny kolor, bogata faktura oraz pewna deformacja rysunku. Cieniem na jego życiu – zarówno tym osobistym, jak i artystycznym – kładła się choroba psychiczna, która doprowadziła go do przedwczesnej, samobójczej śmierci. Niezrozumiany za życia, Van Gogh doceniony został dopiero po śmierci, wywierając znaczący wpływ na ekspresjonistów oraz fowistów.
Temat lekcji: "Bodypainting". KLASA VII
Niektórzy uczniowie klas siódmych specjalnymi kredkami do ciała wykonali bodypainting dłoni, ręki, stopy. Zapraszamy poniżej do obejrzenia efektów ich pracy.
Bodypainting (ang. body – ciało, painting – malowanie, czyli malowanie ciała) jest to sztuka malowania na ciele farbami, przez niektórych uważana za jedną z najstarszych form sztuki.
Bodypainting był praktykowany już dziesiątki tysięcy lat temu wśród starożytnych plemion na całym świecie. Tradycyjne plemiona używając sztuki malowania ciała chcą ukazać związek pomiędzy historią, duchowością oraz ciałem. Ceremonie są obchodzone we wszystkich kulturach by uczcić narodziny, śmierć,wkroczenie w okres dojrzewania, śluby oraz dojrzewanie. Okrywając ciało symbolami i obrazami zwiększano skuteczność rytuałów ubierając skórę w myśli i emocje. Malowanie na ciele jest procesem przekształcenia i powiększenia duszy.
Temat lekcji: Technika pastelowa. Dlaczego technika pasteli stała się ulubioną techniką Stanisława Wyspiańskiego?. KLASA IV
STANISŁAW WYSPIAŃSKI 1869 Kraków - 1907
Malarz, poeta, reformator teatru, scenograf, dramatopisarz. Twórczość plastyczna Wyspiańskiego jest bardzo różnorodna. Obejmuje projekty witraży (cztery zrealizowane w kościele Franciszkanów w Krakowie), dekoracyjne malarstwo ścienne, liczne, najczęściej wykonane techniką pastelu, portrety
dzieci, aktorów grających role w jego dramatach, pejzaże (widoki z okna pracowni). W jego pracach pojawiają się stylizowane motywy roślinne płynną i dekoracyjną linią. Zasłynął również jako twórca
w dziedzinie tzw. sztuki stosowanej. Wykonywał projekty wnętrz i mebli.
Inspiracją do tworzenia pracy w technice pasteli olejnych, sypkich była twórczość Stanisława Wyspiańskiego. Uczniowie mieli stworzyć kopię obrazu Stanisława Wyspiańskiego bądź namalować własną interpretację obrazu Wyspiańskiego.
Temat lekcji: Co to jest kompozycja? Kompozycja otwarta i zamknięta. KLASA V
“Kompozycja to układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość.” Czynność zestawiania elementów nazywamy komponowaniem.
Kompozycja zamknięta ma zwykle statyczny układ elementów. Tworzy zamknięta, zwartą całość obrazu.
O kompozycji otwartej mówmiy wtedy, gdy obraz sprawia wrażenie, że jego dalszy ciąg wykracza poza płaszczyznę obrazu, nie kończy się. Widz może sobie wyobrazić "swoje" rozszerzenie przedstawionych elementów, które widzi na obrazie.
Zobaczcie jak uczniowie klas V-tych poradzili sobie z kompozycją otwartą i zamkniętą w fotografii kulinarnej.
Temat lekcji: Martwa natura. Klasy VII
Co to takiego ta martwa natura? Martwa natura to rysunkowe, graficzne, malarskie lub fotograficzne przedstawienie przedmiotów codziennego użytku ustawionych w określony sposób. Kompozycje tego typu pojawiły się w sztuce starożytnej, jednak do XVII w. wykorzystywano je do uzupełnienia scen religijnych, historycznych czy portretów. Później martwą naturę zaczęto traktować jako samodzielny temat - dostrzeżono możliwości ukazywania za jej pośrednictwem treści symbolicznych. Ale dużo można by pisać o martwej naturze. Proponuję w zamian zobaczyć fotografie, rysunki martwej natury uczniów klas 7. Miłego oglądania.
Temat lekcji: Joan Miró - życie i twórczość. Klasa IV a
W klasie IV na lekcji plastyki poznaliśmy sylwetkę hiszpańskiego artysty Jona Miró. Następnie uczniowie wykonali malarską interpretację obrazów Joana Miro. Zapraszam do obejrzenia efektów prac uczniów.
Kim był Joan Miro?. Joan Miró (ur. 20 kwietnia 1893 w Barcelonie, zm. 25 grudnia 1983 w Palma de Mallorca) – kataloński malarz, rzeźbiarz i ceramik. Jego dzieła interpretuje się jako przynależące do surrealizmu, jako wyraz powrotu do dzieciństwa i jako „piaskownice dla podświadomości”. Na styl Miró składają się żywe kolory połączone z uproszczonymi formami, kojarzącymi się z rysunkami małego dziecka.
ZAJĘCIA Z PLASTYKI W SZKOLE I NA TERENIE SZKOŁY.
Temat lekcji: Plener malarski w ogrodzie motyli. Klasy IV, V, VI, VII.
W ramach lekcji plastyki uczniowie wszystkich klas uczestniczyli w plenerze malarskim, który odbył się w ogrodzie motyli. Dzieci świetnie się bawiły a efektem były piękne prace plastyczne. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z pleneru.
Temat lekcji: Land art - sztuka ziemi. Klasy VIIa, VIIb, VIIc, VIId.
W klasach VII na lekcjach plastyki uczniowie zapoznali się z terminem land-art - sztuka ziemi.
Sztuka ziemi – działalność artystyczna, której obszarem działania jest przestrzeń ziemi, obszar środowiska naturalnego. Działania tego typu często są ingerencją w pejzaż, przekształceniem jego fragmentu, lub wykorzystaniem naturalnych procesów dla stworzenia działania, obiektu o charakterze artystycznym.
Następnie uczniowie w plenerze tworzyli kompozycje artystyczne. Zapraszam do obejrzenia zdjęć.
Temat lekcji: IX parada szkolnych Patronów.
10 czerwca w piątek po dwuletniej przerwie znów wróciła IX parada szkolnych Patronów na ulice Krakowa! Planowany wymarsz parady odbył się od godz. 9:30, przemarszem przez ulicę Grodzką na Rynek Główny gdzie koło 11:00 nastąpiło zakończenie Parady.
Również delegacja uczniów Naszej szkoły wraz z opiekunami (p. A. Zawadzka oraz L. Doniec) brała udział w tegorocznej paradzie. Uczniowie z klasy 3a (4 osoby) oraz 4a (3 osoby) zaprezentowali się w przebraniach, nawiązujących do bohaterów Naszego patrona oraz z dumą prezentowali prace plastyczne, których tematem były postaci z książek Kornela Makuszyńskiego.
Zapraszamy do obejrzenia galerii z wydarzenia.
Temat lekcji: "Martwa natura holenderska" - interpretacja fotograficzna.
Po raz drugi uczestniczyliśmy w warsztatach fotograficznych w Młodzieżowym Domu Kultury - Fort 49. Za pierwszym razem Naszym zadaniem było stworzyć portret fotograficzny. Tym razem inspiracją fotograficzną była Martwa natura holenderska. Pan Zbyszek Łata (fotograf) opowiedział nam o martwej naturze holenderskiej a następnie przystąpiliśmy do kompozycji martwej natury i uwiecznieniu jej na zdjęciu. Była świetna zabawa. Zapraszamy do obejrzenia galerii z wydarzenia.
Temat lekcji: PLENER MALARSKI W OGRODZIE MOTYLI Z KLASĄ IV B.
W ramach lekcji plastyki uczniowie klasy IV b uczestniczyli w plenerze malarskim, który odbył się w ogrodzie motyli. Dzieci świetnie się bawiły a efektem były piękne prace plastyczne. Zapraszam do obejrzenia zdjęć z pleneru.
Temat lekcji: ACTION PAINTING.
W ramach lekcji plastyki uczniowie klas VIb, VIa oraz Vc uczestniczyli w plenerze malarski, który odbył się na boisku szkolnym. Atrakcją pleneru było to, że plener odbył się w zimie. Dzieci malowały na śniegu techniką Action Painting. Towarzyszyła im świetna zabawa. A teraz trochę o technice Action Painting. Action painting, action-art, malarstwo gestu – technika malarska i nurt wewnątrz ekspresjonizmu abstrakcyjnego, polegający na wykorzystaniu spontanicznego, nieskrępowanego regułami malarskimi gestu bezpośredniego rozlewania farby na płótno. Swój początek miał w Ameryce w latach 40.
ZAPRASZAM DO OBEJRZENIA EFEKTÓW NASZEJ PRACY.